Spoorwegovergang

Hoewel deze site gaat over een analoge modelbaan met handbesturing is het haast ondoenlijk om alles zelf te regelen. Het is dan handig om diverse taken te automatiseren zoals het bedienen van een spoorwegovergang. Hierbij moet behalve het openen en sluiten van de bomen ook de auto’s (van het Faller Car System™) netjes stoppen wanneer de de Andreaskruisen en de bel signaleren dat er een trein in aantocht is.

spoorwegovergang3

Bekijk een filmpje van de spoorwegovergang in praktijk:

De weg over het spoor

Alvorens de schakeling te bouwen moet ook aandacht worden besteed aan de infrastructuur. De Faller™ B-174 spoorwegovergang is namelijk niet direct geschikt om met het Car System™ te combineren.

faller_B-174

We vullen daartoe de rail op met twee strookjes karton links en rechts van de middenrail. Op de middenrail zetten we een geleider. Deze heb ik van een oude Märklin rail afgehaald. Met een platbek tangetje knijpen we deze dicht zodat hij de puntkontakten vast omsluit.

Vervolgens lijmen we korte stukjes van de Car System™ geleidedraad in het verlengde van de draad die reeds onder het wegdek links en recht van de rail zit. Het geheel zit er nu zo uit:

spoorwegovergang1

Tot slot plakken we er nog een dun strookje karton overheen (links en rechts van de midden geleider) en verven het in de kleur van de weg. Op onderstaande foto is dat nog niet heel netjes afgewerkt.Het is in eerste instantie belangrijk dat de Faller auto’s er zonder problemen overheen rijden en de loc’s goed contact maken met de middenrail. Dat luistert nauw en betekent soms een beetje experimenteren met de dikte van de kartonstrookjes. Daarna mag dan alles netjes worden geverfd en afgewerkt.

spoorwegovergang2

Bediening

De schakeling wordt bediend door reed-contacten in de rails die worden geactiveerd door kleine magneten onder de loc’s.
Onderstaande loc activeert het blauwe reed-contact in de rijrichting naar de overweg. Het rode contact wordt door een loc in de andere rijrichting (van de overweg af) geactiveerd om de overwegbomen weer te sluiten.
Natuurlijk kan parallel aan het reed-kontakt ook een gewone drukknop op het dashboard worden gemonteerd om de overweg handmatig te bedienen.

loc bovenaanzicht

middenrail reedkontaktenreed-contacten aan zijkant railstaven

magneet onder loc

De reed-contacten en de magneten onder de loc’s worden gemonteerd zoals beschreven in de helling-schakeling.

De schakeling

De besturing van de spoorwegovergang dient de volgende zaken te regelen:

  1. detecteren dat een trein in aantocht is
  2. inschakelen van de knipperlichten van de Andreaskruisen en aanzetten belsignaal
  3. inschakelen van elektromagneten onder het wegdek die de Faller Car System™ auto’s doen stoppen
  4. aansturen van de motor die de spoorwegbomen sluit
  5. openen van de bomen wanneer de trein is gepasseerd
  6. uitschakelen knipperlichten van de Andreaskruisen en belsignaal
  7. uitschakelen van elektromagneten onder het wegdek zodat de auto’s weer verder rijden

Hiertoe is een digitale schakeling nodig met een aantal timers, flipflop, relais, e.d.
Klik op onderstaand schema voor een vergroting:

schema

Uitleg schakeling

zie ook het tijd-diagram hieronder

T1 1Q

Zodra een trein het reed-contact activeert, start timer T1 en zorgt de spanning op uitgang 1Q dat het relais wordt aangetrokken. Dit relais schakelt de motor van de spoorwegbomen in. Deze timer blijft 2 seconden actief omdat het mechanische systeem in de Faller spoorwegovergang 2 seconden nodig heeft om de inschakeling van de motor over te nemen.
Via diode D1 worden ook de knipperlichten, de bel en de stopmagneten voor de Faller Car System™ auto’s ingeschakeld.

M

Wanneer de bomen na ca. 8 seconden geheel zijn geopend of gesloten, wordt de motor automatisch weer uitgeschakeld.

FF 1Q

Nadat timer T1 is beëindigd, schakelt flipflop FF om waardoor timer T2 wordt geactiveerd. Deze houdt de knipperlichten, de bel en de stopmagneten voor de Faller Car System™ auto’s nog een tijdje ingeschakeld via T2/2Q en diode D3 zodat de signalen pas uitgaan enkele seconden nadat de bomen geheel zijn geopend.

S1 S2 K

De knipperlichten, bel en de stopmagneten worden ingeschakeld voordat de bomen omlaag gaan totdat de bomen weer een paar seconden open zijn.

Het timing diagram maakt duidelijk wanneer de diverse contacten worden in- en uitgeschakeld.
Klik op het diagram voor een vergroting:

timing

Opmerkingen bij Timing diagram
1) Motor heeft 2 seconden spanning nodig om contact zelf te kunnen overnemen.
2) Motor schakelt zichzelf uit.

Geef een reactie