Faller cars™ maken een modelbaan een stuk levendiger. 

Het is alleen jammer dat de accu’s lang (uren) moeten opladen alvorens ze weer kunnen rijden. 
In dit project gaan we een Faller car™ auto ombouwen. We gaan de accu uit het vooertuig slopen en bouwen er geen nieuwe in. Hoe gaat deze wagen dan rijden? Met een supercondensator. Een kleine toelichting is wellicht gepast. Een condensator is in staat om electrische lading en energie op te slaan. Normale condensatoren (met een capaciteit meestal tot enkele duizenden micro Farad) kunnen een klein beetje energie opslaan maar nooit genoeg om bijvoorbeeld een motor aan te drijven. De laatste jaren zijn echter -op basis van nanotechnologie- supercondensatoren ontwikkeld met een capaciteit van 1 tot vele Farad’s.
Wie het fijne van condensatoren wil weten, kijkt maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator en voor supercondensatoren op http://technotheek.utwente.nl/wiki/Supercondensatoren.

Een accu kun je dus in principe door een supercondensator vervangen.

Wanneer de accu is versleten heb je dus twee opties:
1) een nieuwe accu
2) de accu vervangen door een super condensator.

Supercondensator

De supercondensator is in staat om in een korte tijd een grote hoeveelheid energie op te slaan. Dat betekent dat hij binnen een paar minuten is opgeladen in plaats van 7 uur uur oplaadtijd.
Dat is alvast een voordeel als je de Faller Car™ wilt laten rijden maar de accu net leeg is. Denk daarbij aan een demo of een beurs.
Om te beginnen slopen we de accu netjes uit de Car. Onthoudt welke draad op de plus van de accu was gesoldeerd.

20140108_185313

De plek van de accu reserveren we voor iets anders. De afmetingen van de supercondensator (rechts) zijn zodanig dat deze nog in de vrachtwagen kan worden ingebouwd.

20140108_185829

De supercondenstator monteren we achter in de vrachtwagen.

20140108_192324

De aansluiting is hetzelfde als bij de accu (rode draad op de plus, zwarte -aarde- op de min). Alvorens de plusdraad op de accu solderen, plaatsen we nog twee diodes in doorlaatrichting tussen de plusdraad en de plus aansluiting van de supercondensator. Dit doen we omdat de maximale spanning tijdens opladen op de supercondensator 2,7 Volt mag zijn (liefst iets lager) terwijl de lader van de Faller Car een iets hogere spanning aflevert. Dat is OK voor een accu maar niet goed voor een supercondensator.

20140323_112557

We zetten de supercondensator vast met wat lijm, zetten er een klem op en laten de lijm drogen.

20140108_194246

Op de plek waar voorheen de accu zat, zetten we twee bouten met wat lijm vast om enig gewicht aan de vrachtwagen te geven. Dat gewicht werd voorheen door de accu gevormd. Zonder dit gewicht is de vrachtwagen te licht en slippen de wielen eerder op een traject met enige helling.

Nu laden we de Car zo’n 10 minuten op met de standaard lader.
Kijk voor laddtijden op: http://www.instructables.com/id/How-to-calculate-charging-time-energy-of-your-su/

20140108_192935

Als proef laten we de vrachtwagen rondjes rijden naast een Faller™ bus die nog door een accu van energie wordt voorzien.
We zien dat beide Cars flink hun best doen maar uiteidelijk houdt de bus het langer uit. Er moet dus toch een prijs worden betaald voor snel laden.
Je zou kunnen denken aan een supercondensator met nog meer capaciteit maar hij moet wel in de betreffende Car passen.
Het is dus een compromis tussen sneller laden maar kortere rijtijd.    

na 10 minuten…

na 20 minuten…

Idee

Je zou aan de Car twee sleepcontacten kunnen maken die in een autotunnel telkens een tijdje contact maken met twee contacten die een gepaste gelijkspanning leveren. Telkens als de Car door de tunnel rijdt krijgt de supercondensator in de Car eeen scheutje energie. Dat is weer een volgend project….