Het verhaal van mijn modelspoorbaan begint ergens midden in de vorige eeuw….
1959
De modelspoorbaan bevat materiaal dat meer dan 50 jaar oud is, simpelweg omdat ik dat ook ben en mijn eerste ’treintje’ kreeg met Kerstmis toen ik zes jaar oud was.
Toen noemde je dat geen hobby maar spelen. Later werd er ook een baan gebouwd op een houten plaat maar daar hield het dan ook op.
1968
Tijdens de eerste middelbare schooljaren zaten mijn boezemvriend en ik tijdens de studieles nog baan-ontwerpjes te tekenen op een kladblok. Maar al snel kwamen nieuwe hobby’s opzetten: de oprichting van het allereerste schoolbandje en de onvermijdelijk daarmee verbonden eerste vriendinnetjes.
Einde modelbaan.
Een roemloos einde in twee kisten op zolder?
Lange tijd wel. Na de vriendinnetjes kwam de echte liefde, compleet met drie zonen. En dat is een hobby die je met veel plezier jarenlang volledig in beslag neemt.
1996
Totdat de twee oudsten mij in 1996 aanmoedigden om in ons nieuwe huis met redelijke zolder nu eindelijk eens met een modelbaan te beginnen. Zo gezegd begin ik in 1996 een modelbaan als hobby te bedrijven nadat het materiaal zo’n dertig jaar in twee kisten op diverse zolders heeft doorgebracht.
Het begin is er
Met hulp van mijn twee oudste zonen wordt er flink getimmerd op zolder en de contouren van een modelbaan beginnen zich af te tekenen. Mijn tweede zoon Ron klust flink mee.
1999
Het prille begin van de ‘linker’-baan krijgt vormen met hulp van mijn oudste zoon Mark.
2000
Met Kerstmis wordt de baan traditioneel uitgebreid en dat levert weer vele uren knutselplezier op.
2007
De jaren gaan voorbij en er zijn periodes bij dat er vrijwel niets aan de baan gebeurt. Ik werk dan aan andere hobby’s zoals robots of bluesmuziek. Maar dat zijn andere verhalen op andere sites….
Tien jaar later is in ieder geval een deel van het landschap af maar dan beginnen de problemen….
Zoals op de foto is te zien, is de modelbaan tegen de wanden van het dak van de zolder gebouwd. Dat gaat goed zolang je bezig bent met de onderbouw en de rails. Zodra echter landschap, bergen en overige scenery wordt toegevoegd, wordt het heel moeilijk om -in geval van storingen of rail-poetswerkzaamheden- nog delen van de baan te bereiken die in een berg of onder een hoger niveau liggen.
2009
Gelukkig kwam er in 2009 een slaapkamer vrij (kleine kinderen worden groot…) en hebben we de baan verhuisd van de zolder naar deze kamer. Er werd een stevig onderstel gebouwd en de baan werd zodanig in de kamer geplaatst dat de baan van alle kanten bereikbaar is.
2010
In 2010 is vooral aan het rangeerterrein annex fabrieksterrein gewerkt. Behalve voorzieningen voor onderhoud van stoom- en diesellocomotieven, vind je hier ook loodsen en diverse rangeersporen. Het fabrieksgedeelte bevat een steenbreekfabriek die aan een binnenhaven ligt. Hier worden grondstoffen vanuit schepen overgeladen naar een vultrechter. Van hieruit wordt het materiaal getransporteerd naar de fabriek, verwerkt en even later via transportbanden gesorteerd opgeslagen of afgevuld in goederentreinen.
2011
Een modelbaan levert honderd en een klussen op en in plaats van minder lijken het er steeds meer te worden. Dat komt omdat je steeds weer nieuwe ideeën krijgt en details wilt toevoegen. Maar ook zaken als verlichting vergen het nodige knutselwerk. Regelmatig de hele boel eens testen en onderhouden is ook geen overbodige luxe want het blijkt dat na een jaartje aan de scenery werken het rollend materieel niet meer zo lekker over de baan gaat.
Daarnaast zijn er veel hobbyisten die hun vorderingen en ervaringen op een website zetten zodat andere hobbyisten een beetje mee kunnen kijken en ideeën opdoen. Dus daar ben ik dit jaar ook maar eens mee begonnen.
Vanaf nu kun je het verloop van de bouw volgen aan de hand van de nieuwsberichten op deze site.
Wil je van een nieuw artikel een notificatie via email ontvangen, meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
2012 … 2014
Er wordt druk gebouwd aan het baangedeelte met de stad en de hoek met bergen.
De stad heeft al aardig wat invulling maar er is nog weinig levendigheid. Binnenkort rijden er ook auto’s en raken de perrons vol:
De bergen zijn nog in aanbouw en binnenkort wordt gewerkt aan een echte (?) waterval. Dat zal natuurlijk weer worden beschreven als een mooi zelfbouw-project.
2015
In mei:
De website is geheel vernieuwd. Het ontwerp is ook aangepast voor mobiele apparaten zodat de website daar ook goed op kan worden bekeken en het geven van reacties gemakkelijker werkt.
2016
De boel ligt behoorlijk stil omdat ik een jaar heb moeten herstellen van een accident.
Maar ik ben weer aan de slag dus je mag ook weer eens een nieuwtje verwachten 😉
2017
Ben weer enigszins op de been maar begin dit jaar ging het weer mis. Dus moet ik weer flink aan de bak (revalidatie. Helaas niet aan de modelbaan. Ben nu wel bezig met een grote onderhoudsbeurt en uitbreiding met een zij-traject. Foto’s laten nog even op zich wachten want ik wil er nog een mooie achtergrond bij maken.
Je hoort van mij (mag ik hopen). Volgend jaar begin ik aan mijn 22e jaar modelbaan bobby.
2018 / 2019
Poeh, ik ben er nog niet. Doorzetten is het devies. Ik schrijf er een boek over: Milou, door het labyrint van mijn brein (op boekenbestellen.nl)
2020
Het eerste Corona jaar en het 24e jaar van mijn modelbaan. Volop werk aan het schaduwstation. Nog even en ik kan de treinstellen ‘parkeren’. Er zitten weer veel nieuwe ideeën in mijn hoofd. Zo puzzel en ontwerp ik momenteel een besturing van mijn analoge locs op afstand Via smartphone of tablet of laptop waarmee ik dan zaken kan regelen zoals optrekken, snelheid, afremmen, stoppen en keren. Alles met bijbehorende geluiden. Zodra het werkt zet ik het natuurlijk weer als een nieuw project op de site. Je krijgt er een melding van via email als je je hebt geregistreerd.
Momenteel worden alle wijzigingen op de baan getest en problemen opgelost.
Als alles naar wens verloopt, wil ik er een film van maken. Uiteraard krijgen alle abonnees hiervan een bericht.
Ondertussen schrijf ik aan mijn derde boek. Natuurlijk dit heeft allemaal niets met mijn modelbaan te maken. Sorry hiervoor. Ben je toch nieuwsgierig, kijk dan op mijn andere website hubhandels.nl
Tot later dit jaar…..
2021
Later werd 2021, mijn 25e modelbaan jaar.
De baan is nog rommelig vanwege de ingreep voor het schaduwstation. Momenteel test ik veel en repareer het e.e.a.
Maar ik kom weer bij jullie terug. Beloofd!
Van interessante nieuwtjes krijg je een nieuwsbrief in je mailbox als je je hebt geregistreerd.
Blijf rijden en knutselen, zoals dit werkje, gemaakt tijdens een vrijwillige Corona-quarantaine:
2022
Weer een flinke ingreep in de techniek van de baan. Mijn oude console met handbediening voor wissels, seinen, overweg en andere elementen wordt vervangen door een nieuw console. Behalve de standaard schakelaars en knoppen voor bediening van de baan heb ik een microcontroller toegevoegd van het type Raspberry Pi. Hierop staat een Python programma voor bediening van de seinen. Als alles weer naar behoren werkt, zal ik de hardware en software publiceren in de zelfbouw rubriek.
Eerst nog maar eens zo’n honderd kabeltjes aan het console aansluiten. Ik lig nog wel even onder de baan….
Tot de volgende,
Hub.
2023
De revisie van de baan vordert gestaag. Momenteel wordt de baan flink getest met diverse locs. Daar waar een probleem opduikt moet het treinstel een aantal keren over het traject probleem heen rijden. Laat ik daar nu een handige afstandsbediening voor hebben gemaakt. Daarmee kan ik, meters verwijderd van de trafo’s, een loc laten stoppen, rijrichting omschakelen en weer rijden.
Dat wordt weer een zelfbouwproject dat ik binnenkort zal publiceren. Abonnees krijgen er een mailtje van.
Hoi Hub,
Ik heb vaak van jezelf gehoord over je “treinen”, nu heb ik het ook met eigen ogen kunnen zien: Wat een super sjieke bahn; echt GE-WEL-DIG! En het mooiste is dat ik weet en voel met hoeveel plezier je hieraan hebt gewerkt.
Hartelijke groeten,
Raymond
Dank voor je compliment, Raymond. Het plezier begon in 1959. Vanaf 1995 ben ik begonnen aan mijn huidige modelbaan (27 jaar). En ik hoop dat nog lang te kunnen doen.
Hub.,
interessant.
Ik heb me op de nieuwsbrief ingeschreven, terwijl het niet direct mijn hobby is.
Wat heb je er toch veel energie ingestoken en hoe prachtig zijn de resultaten toch….
Veel succes met deze mooi site en ik zal die nu op de voet kunnen volgen.
groetjes John
Wat een herkenbaarheid, zo ben ik ook begonnen, echter vanaf mijn 15e ben ik overgegaan op mini ivm ruimtegebrek, nu mijn kinderen de deur uit zijn heb ik een verrijdbare tafel gemaakt om overal bij te kunnen mocht er onverhoopt storingen ontstaan.
Alles is analoog omdat ombouwen naar digitaal een vermogen zou kosten, reedcontacten en pulsbreedte regelingen om de loks te laten rijden is voor mij prima, voor de rest, langzaam opbouwen en niets overhaasten, maar dat is de hobby.
betreffende reliefhuizen heb ik een tip in het algemeen, ik had nogal wat oude modelhuisjes die nogal wat ruimte in beslag namen, wel, die heb ik door midden gezaagd en als achtergrond tegen de wanden geplaatst, bijkomend voordeel, je hebt ineens 2 x zoveel huisjes.
Beste hub, ik wens je nog veel plezier met je hobby.
vriendelijke groet,
Bernard de Mooij
Bedankt voor je leuke reactie, Bernard. Goede tip ook.
Blijf rijden,
Hub.
Mooie website over mooi onderwerp Hub
In één woord: Prachtig! En zo herkenbaar, mijn eerste trein (Jouef) door mijn vader uit Frankrijk meegenomen, was niet zo’n succes. Daarna kwam Märklin, omdat ik dat bij vriendjes zag en het veel beter vond. Toppunt uit die tijd was een Br44 van maar liefst 80 gulden! Daarna kwam de klad erin en heb ik de hele zaak verkocht. Ik vond meisjes veel interessanter en daar heb ik geen spijt van gehad. Tot 2011, toen ik een startset van Märklin kocht. Die is inmiddels uitgebreid naar 20 locs, 14 personenwagons en vele goederenwagons. Mijn baan moest ik opbreken (er moest tijdelijk een bed in die kamer) maar die komt, als alles meezit, volgende winter weer terug.
Ik wens je nog heel veel plezier met je baan, sterkte als je het even niet meer ziet zitten en doorzettingsvermogen als je dat nodig hebt. Zoals een vriend van mij altijd zegt: Moedig voorwaarts!
Bedankt voor je leuke reactie, Hugo.
Erg mooi uitgevoerde industrie.
Ben zelf ook bezig met zoiets en zocht nog naar inspiratie hoe en wat en waarmee te bouwen.
Ik denk erover ook een eigen site of blog te maken.
Vandaar ook de vraag hoe je dat gedaan hebt.
De site en het verslag zien er erg netjes uit.
Bedankt.
De website is op basis van WordPress met eigen gemaakte templates, aangevuld met diverse plugins. Mocht je daar meer informatie over willen weten, stuur dan een berichtje via de contact pagina. Dan zal ik wat dieper ingaan op de bouw van een dergelijke website. Op internet is natuurlijk ook ontzettend veel te vinden maar dat kan wat overweldigend zijn als je er net mee begint.
Huub,
Na een lange pauze aan het front, ziet het er nu zeer “modern” en up to date uit.Ik heb ontzag voor wat je hebt gebouwd.
Tja wat moet ik er van zeggen? In een woord geweldig om te zien. Ik blijf het de leukste hobby vinden die er is en als je een beetje creatief/handig bent kun je de mooiste scenery’s maken. Succes en ik zie de nieuwsbrief wel weer.