
Geschiedenis
Het verhaal van mijn modelspoorbaan begint ergens midden in de vorige eeuw….
1959
De modelspoorbaan bevat materiaal dat meer dan 50 jaar oud is, simpelweg omdat ik dat ook ben en mijn eerste ‘treintje’ kreeg met Kerstmis toen ik zes jaar oud was.
Toen noemde je dat geen hobby maar spelen. Later werd er ook wel een baan gebouwd op een houten plaat maar daar hield het dan ook op.
1968
Tijdens de eerste middelbare schooljaren zaten mijn boezemvriend en ik tijdens de studieles nog baan-ontwerpjes te tekenen op een kladblok. Maar al snel kwamen nieuwe hobby’s opzetten: de oprichting van het allereerste schoolbandje en de onvermijdelijk daarmee verbonden eerste vriendinnetjes.
Einde modelbaan.
Een roemloos einde in twee kisten op zolder?
Lange tijd wel. Na de vriendinnetjes kwam de echte liefde, compleet met drie zonen. En dat is een hobby die je met veel plezier jarenlang volledig in beslag neemt.
1996
Totdat de twee oudsten mij in 1996 aanmoedigden om in ons nieuwe huis met redelijke zolder nu eindelijk eens met een modelbaan te beginnen. Zo gezegd begin ik in 1996 een modelbaan als hobby te bedrijven nadat het materiaal zo’n dertig jaar in twee kisten op diverse zolders heeft doorgebracht.
Het begin is er
Met hulp van mijn twee oudste zonen wordt er flink getimmerd op zolder en de contouren van een modelbaan beginnen zich af te tekenen. Mijn tweede zoon Ron klust flink mee.
1999
Het prille begin van de ‘linker’-baan krijgt vormen met hulp van mijn oudste zoon Mark.
2000
Met Kerstmis wordt de baan traditioneel uitgebreid en dat levert weer vele uren knutselplezier op.
2007
De jaren gaan voorbij en er zijn periodes bij dat er vrijwel niets aan de baan gebeurt. Ik werk dan aan andere hobby’s zoals robots of bluesmuziek. Maar dat zijn andere verhalen op andere sites….
Tien jaar later is in ieder geval een deel van het landschap af maar dan beginnen de problemen….
Zoals op de foto is te zien, is de modelbaan tegen de wanden van het dak van de zolder gebouwd. Dat gaat goed zolang je bezig bent met de onderbouw en de rails. Zodra echter landschap, bergen en overige scenery wordt toegevoegd, wordt het heel moeilijk om -in geval van storingen of rail-poetswerkzaamheden- nog delen van de baan te bereiken die in een berg of onder een hoger niveau liggen.
2009
Gelukkig kwam er in 2009 een slaapkamer vrij (kleine kinderen worden groot…) en hebben we de baan verhuisd van de zolder naar deze kamer. Er werd een stevig onderstel gebouwd en de baan werd zodanig in de kamer geplaatst dat de baan van alle kanten bereikbaar is.
2010
In 2010 is vooral aan het rangeerterrein annex fabrieksterrein gewerkt. Behalve voorzieningen voor onderhoud van stoom- en diesellocomotieven, vind je hier ook loodsen en diverse rangeersporen. Het fabrieksgedeelte bevat een steenbreekfabriek die aan een binnenhaven ligt. Hier worden grondstoffen vanuit schepen overgeladen naar een vultrechter. Van hieruit wordt het materiaal getransporteerd naar de fabriek, verwerkt en even later via transportbanden gesorteerd opgeslagen of afgevuld in goederentreinen.
2011
Een modelbaan levert honderd en een klussen op en in plaats van minder lijken het er steeds meer te worden. Dat komt omdat je steeds weer nieuwe ideeën krijgt en details wilt toevoegen. Maar ook zaken als verlichting vergen het nodige knutselwerk. Regelmatig de hele boel eens testen en onderhouden is ook geen overbodige luxe want het blijkt dat na een jaartje aan de scenery werken het rollend materieel niet meer zo lekker over de baan gaat.
Daarnaast zijn er veel hobbyisten die hun vorderingen en ervaringen op een website zetten zodat andere hobbyisten een beetje mee kunnen kijken en ideeën opdoen. Dus daar ben ik dit jaar ook maar eens mee begonnen.
Vanaf nu kun je het verloop van de bouw volgen aan de hand van de nieuwsberichten op deze site.
Wil je van een nieuw artikel notificatie via email ontvangen, meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
2012 … 2014
Er wordt druk gebouwd aan het baangedeelte met de stad en de hoek met bergen.
De stad heeft al aardig wat invulling maar er is nog weinig levendigheid. Binnenkort rijden er ook auto’s en raken de perrons vol:
De bergen zijn nog in aanbouw en binnenkort wordt gewerkt aan een echte (?) waterval. Dat zal natuurlijk weer worden beschreven als een mooi zelfbouw-project.
2015
In mei:
De website is geheel vernieuwd. Het ontwerp is ook aangepast voor mobiele apparaten zodat de website daar ook goed op kan worden bekeken en het geven van reacties gemakkelijker werkt.
2016
De boel ligt behoorlijk stil omdat ik een jaar heb moeten herstellen van een accident.
Maar ik ben weer aan de slag dus je mag ook weer eens een nieuwtje verwachten 😉
2017
Ben weer enigzins op de been maar begin dit jaar ging het weer mis. Dus moet ikweer flink aan de bak (revalidatie. Helaas niet aan de modelbaan. Ben nu wel bezig met een grote onderhoudsbeurt en uitbreiding met een zijtraject. Foto’s laten nog even op zich wachten want ik wil er nog een mooie achtergrond bij maken.
Je hoort van mij (mag ik hopen). Volgend jaar begin ik aan mijn 22e jaar modelbaan bobby.
Erg mooi uitgevoerde industrie.
Ben zelf ook bezig met zoiets en zocht nog naar inspiratie hoe en wat en waarmee te bouwen.
Ik denk erover ook een eigen site of blog te maken.
Vandaar ook de vraag hoe je dat gedaan hebt.
De site en het verslag zien er erg netjes uit.
Bedankt.
De website is op basis van WordPress met eigen gemaakte templates, aangevuld met diverse plugins. Mocht je daar meer informatie over willen weten, stuur dan een berichtje via de contact pagina. Dan zal ik wat dieper ingaan op de bouw van een dergelijke website. Op internet is natuurlijk ook ontzettend veel te vinden maar dat kan wat overweldigend zijn als je er net mee begint.
Huub,
Na een lange pauze aan het front, ziet het er nu zeer “modern” en up to date uit.Ik heb ontzag voor wat je hebt gebouwd.
Tja wat moet ik er van zeggen? In een woord geweldig om te zien. Ik blijf het de leukste hobby vinden die er is en als je een beetje creatief/handig bent kun je de mooiste scenery’s maken. Succes en ik zie de nieuwsbrief wel weer.